Nog op zoek naar invulling voor
uw studiedagen? Bekijk ons aanbod
Ondersteuning nodig bij fusietrajecten?
Laat ons meedenken!
Een missie- en visietraject
met bevlogenheid als vertrekpunt
Van Nationaal Programma Onderwijs
naar eigen School Programma
Trots! Op onze publicatie:
Impact in het Onderwijs

Werken aan bevlogenheid, een jaar later

Het onderwijs is misschien wel het mooiste vak dat er is, maar werkdruk kan de glans er wel eens af halen. Onder andere het team van De Triangel volgde daarom de training ‘Werken aan bevlogenheid’. Hoe behouden zij, ruim een jaar na de training, de passie in het werk?
 
Wat geeft je energie en wat vraagt energie?
 
“Ik mail tegenwoordig nog maar één keer per week een memo met alle schoolzaken naar het team. Een simpele oplossing om te voorkomen dat er allemaal losse mails in ieders mailbox terecht komen. Veel mail kan in een stressfactor en dat kost energie”, zegt Angenieta Kaatee, directrice van De Triangel.
 
Het is zomaar een praktische oplossing die anderhalf jaar geleden voortvloeide uit de training ‘Werken aan bevlogenheid’. Een training bedoeld om de passie voor het vak te benadrukken, maar vooral ook een training die de deelnemers bewust maakt van zaken die energie geven en zaken die juist energie slurpen.
 
“We hebben allemaal wel eens last van werkdruk. Het gevoel dingen te moeten doen die weinig met onderwijs te maken lijken te hebben”, zegt Angenieta. “Als je daarin verzandt, is de passie en bevlogenheid snel weg. Het is dus goed om te weten waar je wél energie van krijgt.”
 
Verbondenheid, autonomie en professionaliteit zijn daarin de sleutelwoorden als het aan Angenieta ligt. “Ze hebben allemaal invloed op elkaar. Volgens mij begint bevlogenheid bij een goed team. Een team waarin je je veilig voelt en waarin ruimte is voor iedereen. We houden nog steeds te veel voor onszelf wat er achter de klasdeur gebeurt, terwijl het juist van kracht betuigt als je hardop uitspreekt waar je tegenaan loopt. We kunnen elkaar als team daarin helpen.”
 
‘Kijk eens bij elkaar in de klas om andere ideeën op te doen.’
 
De volgende stap naar meer bevlogenheid is autonomie. “Mensen niet in een keurslijf drukken, maar de ruimte geven om hun eigen kwaliteiten te ontwikkelen en in te zetten, zodat we er als team samen voor kunnen gaan. Ik kan er echt vleugels van krijgen als we als team samen problemen oplossen.”
 
Professionaliteit is zowel een oorzaak als een gevolg van bevlogenheid. “Professionaliteit geeft je het gevoel dat je het werk met elkaar goed aanpakt. Bijvoorbeeld als je een lastig gesprek met een ouder goed afrondt. Bevlogenheid betekent namelijk niet dat je altijd in de wolken bent en dat altijd alles goed gaat, maar het is een bepaalde gedrevenheid om het goed te willen doen. Om je verder te ontwikkelen. Daar krijg je energie van.”
Eerlijk is eerlijk: de passie kan in een drukke werkweek ook makkelijk naar de achtergrond verdwijnen. De oplossing? “Jezelf dwingen om even stil te staan bij wat je allemaal hebt gedaan en de positieve punten zien of benoemen. Voor mij kan dat een goed overleg met het team zijn, voor de leraren de glimlach van een leerling.”
 
Maar leraren kunnen ook vooral de energie bij elkaar vinden. “Kijk eens bij elkaar in de klas om andere ideeën op te doen. Het geeft jou inspiratie om het zelf nog beter te doen in de klas en de ander voelt zich gewaardeerd om wat hij doet.”
 
Wanneer moeten we dat doen in de drukke werkschema’s? “Ook dat heeft met professionaliteit te maken. Bevlogenheid betekent namelijk grenzen trekken. Durf nee te zeggen als iets echt niet kan.” 

Bron: GroeiLink, oktober 2015

Meer weten over de training 'Werken aan bevlogenheid'? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op.

Meer informatie

Meer informatie of heeft u vragen? Vul onderstaand formulier in. U ontvangt onze reactie binnen 2 werkdagen.




Naam:

Telefoonnummer:

E-mailadres:

Opmerking:

Partners