Nog op zoek naar invulling voor
uw studiedagen? Bekijk ons aanbod
Ondersteuning nodig bij fusietrajecten?
Laat ons meedenken!
Een missie- en visietraject
met bevlogenheid als vertrekpunt
Van Nationaal Programma Onderwijs
naar eigen School Programma
Trots! Op onze publicatie:
Impact in het Onderwijs

De kracht van job craften als antwoord op werkdruk

Haal meer werkplezier uit jouw baan!

In deze tijd van veranderende werkomstandigheden en met toenemende druk op de onderwijsprofessionals is het zélf in regie blijven in het werk van groot belang voor het behoud van je energie en werkplezier. Job craften is een bewezen aanpak die dit ondersteunt.  

Wat is job craften? 
Boven alles is het een werkwoord in de breedste zin van het woord. Job craften is het zelf, pro-actief sleutelen aan je baan met als doel de fit tussen jezelf en je baan nu en in de toekomst te behouden en/of te optimaliseren. Job craften vergroot de grip op het werk en verbetert prestaties. Het doel is om meer energie (werkplezier) te halen uit je werk, zonder dat het werk (de functie/rol) in de basis wordt veranderd.

Wat levert job craften op?
Je leert hoe je jouw baan interessanter en plezieriger kunt maken. Je krijgt meer grip op waar je nu staat en wat je écht graag zou willen. Je gaat obstakels overwinnen en je eigen energiebronnen efficiënter benutten. Je leert jouw eigen ontwikkelproces te monitoren, bij te stellen en ook om jezelf te belonen. Je krijgt meer voldoening en plezier van je werk. 
 
  • Medewerkers die job craften zijn 40% gelukkiger en 52% meer bevlogen dan medewerkers die niet craften.
  • Job craften halveert het risico op een burn-out.
  • 48% van de job crafters heeft een goede werk-privé balans. Onder de medewerkers die nauwelijks job craften is dit 25%.
  • Medewerkers die job craften zijn 50% vitaler dan medewerkers die dat niet doen. 

Aan welke aanpassingen moet ik dan denken? 
En: hoe kan ik zélf zorgen voor het behouden van mijn werkplezier?   
In de studies* naar job craften worden vier categorieën onderscheiden waarin de jobcraftingactiviteiten van professionals in te delen zijn. Jobcraftingacties kunnen gericht zijn op: 
  • het verhogen van sociale werkhulpbronnen zoals feedforward, feedback en coaching, 
  • het verhogen van structurele werkhulpbronnen zoals autonomie in het werk of ontwikkelmogelijkheden, 
  • het verhogen van uitdagende taakeisen door bijvoorbeeld nieuwe projecten naar je toe te trekken, 
  • het verlagen van belemmerende taakeisen door bijvoorbeeld het inlassen van extra pauzes.  

Wetenschappelijk bewezen aanpak
Er is een toenemend begrip ontstaan van de rol van job crafting in het vergroten van bevlogenheid en prestaties van onderwijsprofessionals. In de studies wordt o.a. geschetst dat het spanningsveld tussen de mens en zijn sociale context zijn gedragingen, ervaringen en ontwikkelingen bepaalt. De meest gewenste en hoogwaardige vormen van motivatie en betrokkenheid zijn doorzettingsvermogen, verbeterde prestaties en creativiteit. Om dit te ondersteunen zijn autonomie, competentie en verbondenheid van wezenlijk belang. Wanneer één van deze drie psychologische behoeften binnen de sociale context niet wordt ondersteund, dan zal dat een nadelige invloed op het welzijn hebben. Het aantal medewerkers dat actief hun job craft is 3x zo groot als de leidinggevende de medewerkers stimuleert om eigen regie in hun werk te nemen. Een manier om medewerkers inzicht te geven in de manier waarop zij invloed kunnen uitoefenen op de aansluiting van het werk op hun eigen sterktes, voorkeuren, drijfveren en passies, is door middel van een jobcraftinginterventie (workshop en/of persoonlijke begeleiding).  

Meer informatie over wat job craften kan doen voor uw organisatie of over de wetenschappelijke context? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

*Bron: Bakker, A., & Demerouti, E. (2014). Job demands-resources theory

Meer informatie

Meer informatie of heeft u vragen? Vul onderstaand formulier in. U ontvangt onze reactie binnen 2 werkdagen.




Naam:

Telefoonnummer:

E-mailadres:

Opmerking:

Partners